Mina hästar forts.

Då har vi kommit fram till det senaste tillskottet i min hästhistoria! :)
Cikoria!
Född: 2001
Ras: Varmblods travare/fullblod/halvblod
e: Clint Eastwood
u: Dansös

eller "Cikkan" som hon oxå kallas, hon är tjockisen till vänster på den högra bilden! ;)
Ni kan ju kanske gissa hur hon fick sitt namn? Jo precis, när hon föddes stod alla Cikorior i full blom, och hon är lika vacker och tålig som blomman, det var aldrig ngn tvekan om vilket namn hon skulle få!<3

Cikoria föddes fredagen den 13 juli 2001, ca 10 dagar för tidigt så vi var inte alla beredda på att hon skulle komma den där sommardagen! Fredagen den 13 sägs ju vara en oturs dag men det visade sig vara helt tvärtom..
Jag minns att mamma skulle åka till jobbet och så tittade hon av en slump ut genom fönstret i garaget och såg att Dansös (cikorias mamma) låg ner i hagen! Hon höll på att föla! Mamma fick ringa till jobbet och säga att hon inte kunde komma och medan hon gjorde de sprang jag ut i hagen med hjärtat i halsgropen, det var min allra första livefölning och vi som inte ens hunnit göra klart boxen i stallet ännu! Dansös hade lagt sig längst bort i ett hörn av hagen. När ja kommer fram ser jag hur det lilla knytet redan hunnit ut ur mammans kropp och jag fick ta tag i fostersäcken och dra bort den från det lilla fölets huvud eftersom mamma häst var alldeles utmattad och inte orkade slicka bort den från sin nyfödda bäbis! Det var förstås väldigt slemmigt och äckligt men ändå en väldig tur att vi var hemma då för tänk om hon inte hade tagit sig ur den själv?! Usch hemska tanke!
Jag kommer aldrig glömma det där ögonblicket då adrenalinet pumpade i min kropp, hjärtat bultade hårt när jag lycktats dra bort den slemmiga hinnan ifrån det lilla fölets underbara huvud, jag såg att hon hade en vit stor fin bläs och jag började nästan gråta av lyckan att hon äntligen kommit till os då tittade hon fram med en förvirrad, trött blick, blinkade till och tycktes undra på vilket konstigt ställe hon hamnat nu?. Tack för att jag fick välkomna dig till världen, underbara älskade häst!
Just de där minutrarna kändes det som att tiden stod stilla.. det var bara hon och jag i hela världen! Hon låg där och samlade krafter för att snart börja resa sig upp. Jag slet blicken ifrån hennes bedårande huvud för en sekund för att titta på resten av kroppen och insåg att hon var skäck! Brun bas med vita stora fält, och svart man och svans! Hon var den vackraste fölisen jag någonsin sätt och från och med den stunden visste jag att hon var något alldeles speciellt!
Ca 10 min senare byttes euforin emot dramatik. Cikoria kunde inte ställa sig upp?! Hennes ben tycktes alldeles för långa till hennes lilla kropp och hovarna var alldeles geggiga och inte alls fasta och fina..Vi greps av panik och ringde ägaren till hingsten som var Cikorias pappa. Hon slet sig så fort hon kunde ifrån sitt jobb och kom hem till oss.. samtidigt hopade sig stora, mörka moln på himlen och Dansös som börjat återfå sina krafter gnäggade oroligt åt sin nyfödda bebis.. När Anna kom så försökte vi alla tre att stödja Cikoria för att få upp henne på benen. I naturen så är det livsviktigt för de små fölen att komma upp på benen snabbt för att undvika rovdjur och för att få i sig den livsnödvändiga modersmjölken ifrån mamman så att de kan växa sig starka. Så jag vill inte ens tänka tanken på vad som skulle hänt om Cikoria fötts i vilt tillstånd.. Hon verkade ha alla odds emot sig.
Mina lyckotårar ersattes med tårar av förtvivlan. Var det något fel på henne? Skulle hon överleva? men då var det som att Cikoria tog sig upp med sina sista krafter och med hjälp av två stöttande människor lyckades vi få in mamma häst och bebis in i en provosorisk box i stallet i samma stund som åskvädret bröt ut.

Du rörde då om i grytan direkt från den dagen du föddes lilla vän! Din energi oändlig och går nästan inte att tyglas, your spirit is free and full of grace! Du hade alla odds emot dig när du föddes fredagen den 13 men du visade verkligen att du har styrkan att övervinna de svåraste utmaningarna! Du är ett riktigt krafpaket och tar ingen skit! Det är därför jag älskar dej så, underbara häst!<3







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Miss M.

Jag är en 27-årig tjej som arbetar som logoped. Mina fritidsintressen är bl.a hästar, fotografering, spela fiol, läsa mm.. Välkommen till min värld!! :)

RSS 2.0