En dag i stallet!

Sitter och njuter av värmen i lägenheten efter att ha varit ute i snöstorm i ca 4 timmar idag! Nåja, ute och ute, såklart i stallet också men ändå! ;) Just nu äter jag "Flygande Kasper" vilket är en variant av flygande jakob fast att i denna rätt är det kassler istället för kyckling och jag drog i lite sambal oelek så det blev starkt och gott! :) Rekommenderas!
Hur som haver, idag åkte jag ut till stallet på Ersboda eftersom min kompis Emma har sin häst uppstallad där och jag skulle få en lektion med en tränare i tömkörning (man styr hästen från marken via tömmar i hästens bett) för första gången i mitt liv! Jag skulle också mocka Flisans (hästens) box.
Så när jag kom ut till stallet vid 11-tiden var det lite blåsigt men det snöade inte så det såg lovande ut :) Tittade på när några andra i stallet flyttade en häst till en ny hage där det även fanns en liten fölis, såå bedårande söt va han! Sedan mockade jag och tog in Flisan från hagen. Flisan är ganska stor, ca 1.65 i mankhöjd och hon är 23 år så hon är en respektabel gammal dam! Dessutom är hon född på Gotland så jag tror hon känner sig hemma med mig ;) Så va det då dags för oss att gå ner på ridbanan och nu så tog blåsten vid ännu mera så stundvis så virvlade snön runt så mkt att jag knappt såg hästen framför mig men vi kämpade på och Flisan var så snäll med mig, hon vet precis hur man ska göra, en riktig läromästare! Pigg och framåt var hon också. Från början var det riktigt klurigt med tömmarna som fladdrade runt men jag kände hela tiden att jag hade kontroll och från att det var Flisan som styrde mig så blev det mer och mer att jag tog kommandot! Visst blev det lite hopp,skutt och bus ifrån Flisans sida men det var pga vädret som stissade upp henne lite^^,Men på slutet gick hon riktigt fint, böjde på nacken och lyfte på svansen, kul att se! :)
Efter tömkörningen skrittade jag av henne sen blev de ryktning och pyssel i stallet, tömde bort isen i deras vattenbalja i hagen och gav dem nytt vatten och fixade lite annat. Men snöstormen blev värre och värre så när jag gick ifrån stallet till bussen fick jag verkligen böja bort ansiktet från vinden och dessutom hade det ju börjat snöa så det snöar nu på tvären! Jäkla skitväder, kunde det inte varit sol och blå himmel som förra lördagen?! Men nu känns det iaf extra skönt att sitta här inne när man varit ute i det ruggiga vädret! Brr!
http://www.youtube.com/watch?v=nbk4Hqtnu90 En länk som visar hur tömkörning går till om ngn är intresserad!:)
Förresten hände en rolig grej igår som jag vill berätta om lite snabbt! :) Klassen skulle ha tentamen i dysartri och när vi kommer in i salen så har de riggat upp en kamera som är riktad emot en dosa och bilden visades på en stor projekter, så fick vi demonstrerat för oss att vi skulle använda denna lilla "dosa" eller handdator kanske man skall kalla det för, för att skriva tentan! :P Förvirring uppstod i klassen men det var bara att ta den lilla dosan och så fick vi några exempelfrågor att svara på för att se om vi hade förstått hur den fungerade. Sedan kom det alltså upp frågor på den lilla skärmen och man fick svara på olika alternativ osv! Det var ett nytt sätt att skriva tenta minsann! Det blev lite uppsluppen stämning och dessutom var frågorna svåra så några satt och svor medan andra fick "tekniska problem" och fick ropa på läraren^^, Men det roliga var att vi fick veta direkt att hela klassen hade klarat tentan då en dator tog emot och sammanställde resultatet och kunde då visa flera olika diagram och statistik på klassens prestation! ^^, Det var lite roligt och annorlunda och dessutom den sista tentan i sådan form.. nu har vi bara en hemtenta och sedan ex-jobbet kvar..!
Hur som helst, ni får ha de så bra! Nu blir det duschen och sedan spela ngt spel på datorn kanske :)
Hoppas ni alla får en riktigt skön lördag kväll!
Kram M.
Madeleine
2012-02-19 @ 10:38:03
URL: http://maddiesworld.blogg.se/

Oj, när Marika väl bloggar så bloggar hon mycket :P Det lät intressant det där med att skriva tenta på en handdator :) Modernt! Kram

Marika
2012-02-21 @ 07:36:27

Haha ja då får man skriva igen lite;) Ja de va riktigt häftigt! :) Kul och se hur det utvecklas! Kram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Miss M.

Jag är en 27-årig tjej som arbetar som logoped. Mina fritidsintressen är bl.a hästar, fotografering, spela fiol, läsa mm.. Välkommen till min värld!! :)

RSS 2.0