Soolig måndaag!!

Ohhh jag hatar verkligen måndagar usch usch usch ;P haha bra start på inlägget, väldigt positivt ;) MEN idag är ingen vanlig tråkig måndag! Och dessutom en solig sådan!! Och Idag har jag även börjat näst sista kursen för termin 5! Oj oj vad fort tiden går! Snart är det sommar och sol, jiippiee!
Nu har jag börjat en ny kurs som sagt,  nämligen LKG-kursen (läpp-, käk-, gomspalt) och det är så himla spännande! Det handlar om spalter som bildas under fosterstadiet när inte gommen, läppen eller käken "sluts ihop" som de ska. I Sverige är vi väldigt duktiga på att operera och fixa till detta redan tidigt på små barn. En vanlig läppspalt opereras redan vid ca 3 månaders ålder. Logopeder är de som hjälper och informerar angående matning och talsvårigheter (om sådana uppkommer) hos LKG-barnen. Jag skulle lätt kunna tänka mig att jobba med detta! Tänk att få vara en av de första som träffar den lilla bebisen och kunna lugna föräldrarna genom att ge information och konkreta tips med matandet. En bebis med spalt kan inte amma pga av de anatomiska missbildningarna så det krävs speciella flaskor och matningsmetoder.
Tyvärr får vi ingen praktik på detta moment (endast två veckors kurs!) vilket känns lite fattigt då detta ändå är något av norrlands universitetssjukhus specialitet. Praktiken denna termin är ju på habiliteringar vilket också skall bli kul men det kommer nog bli ganska svårt också..
Det var en liten uppdatering från mig!
Hoppas ni har de bra alla som läser detta! :)
Peace out.
/miss m.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Miss M.

Jag är en 27-årig tjej som arbetar som logoped. Mina fritidsintressen är bl.a hästar, fotografering, spela fiol, läsa mm.. Välkommen till min värld!! :)

RSS 2.0